top of page

Makedonie 2013 - Možná tak trošku opomenutá země



Blízká a přece vzdálená, neznámá a opomíjená. Rodiště Matky Terezy, země, kam turisté přesto často nezavítají. Moje první představy byly pravda ne zcela pozitivní. Vůbec jsem nevěděl, co od tohoto kousku země čekat. Výsledkem bylo milé překvapení, příjemní lidé, relativně vyspělé a čisté město, dobré ceny a celkově dobrá zkušenost a chuť se sem vrátit a prozkoumat celou zemi.


Díky nově zavedeným levným linkám do hlavního města Skopje se snad brzy změní nevědomost o místní kultuře, lidech a zajímavých místech. Myslím, že již brzy bude všude většina nápisů v angličtině a lidé budou taky více schopni mluvit jinak, nežli rusky (někteří ale ani rusky dnes nemluví).



Přiletěl jsem navečer na místní letiště, odkud jede pravidelný autobus na místní vlakové nádraží. Tam jsem chvilku sháněl mapu města (na letišti nebyla a moje GPS v telefonu zná Skopje jen jako město, už ne ale s názvy ulic). Na nádraží jsem nakonec nějaký hrubý nákres města našel, dal si první turecký kebab a šel hledat ubytování. Město je celkem velké, ale širší centrum se dá projít velmi snadno a všechna ubytování jsou dostupná. Jen jsem si složil věci do domu, kde jsem měl ubytování (nějaká šikovná soukromnice poskytuje turistům ostatní pokoje a udělala z toho takový Guest House za příjemné ceny), vyrazil jsem na obhlídku města. Náměstí večer žije, na internetu jsem dokonce našel, že mladí lidé o víkendu doslova bujaře oslavují, což bylo tedy na hlavní třídě opravdu znát. Žije to tu do noci, žádná chudoba tu není znát, samé honosné a bohatě osvětlené podniky, jeden za druhým. A vůbec tu nebyli turisté, ale místní, kteří se tu bavili.



Hned na hlavní třídě je vidět dům, kde je památník Matky Terezy, která se tu narodila. Nějaké drobné čtení i v angličtině. Dále po hlavní třídě je pořád na co koukat. Pěkně osvětlené staré budovy, sochy (u mostu je dokonce socha Cyrila a Metoděje).



Občas jsou tu k mání i trošku avantgardní sochy, nicméně proč ne...



Nesmí se tu zapomenout na nic, za mostem nějaký průkopník otevřel stánek se suvenýry (vedle teda ještě prodával knihy, jako to je v podobných zemích zvykem), ale daly se tu koupit i pohlednice a magnety, tedy vše, co sbírám a co potřebuju. Hned se ptal, odkud jsem, že mě tipuje na Polsko. Tak těsně vedle. Je čas se najíst, nějaká místní pochoutka přijde vhod. No musím doporučit, skvělá kuchyně, jde tu vidět, že Turecko, Arménie, Gruzie a podobné země mají v jídle opravdu dobrý vkus.



Viděl jsem tu na moje očekávání až nečekaný počet zajímavostí. Nesmí chybět ani Vítězný oblouk, anglický Doubledecker, pěkná architektura starých domů. Centrum je skutečné starobylé a velmi zachovalé, doslova připravené na turistický ruch. Vláda by dle mého nyní měla ještě víc zapracovat na lákání turistů a podporovat leteckou dopravu ze všech míst Evropy do těchto koutů. Skopje má určitě co nabídnout.



Nicméně určitě nejen Skopje, co jsem se bavil s místními, všichni mi doporučovali jednoznačně vyrazit autobusem (cca 4-5 hodin) k velmi oblíbenému jezeru Ohrid na jihu země u hranic s Albánií. Nádherná příroda, voda, kolem hory, mnoho možností na okolní výlety. To je určitě jeden z mých příštích cílů.



V metropoli Skopje je dokonce i mešita, napodobenina Hagia Sofia v Istanbulu.



S letenkami do této a dalších destinací vám rád osobně pomůžu v rámci mých hledačských schopností :-) Více informací ZDE.


Nebo máte zájem pro sebe, svoje známé, rodinu anebo zájmové sdružení o přednášku? Tato a další země jsou v naší nabídce přednášek na www.volaniprirody.cz.


Celkové hodnocení: 8 z 10


Úroveň angličtiny: 4 z 10


bottom of page